Bekijk het filmpje hieronder over medicijntekorten

Medicijnen uit de 24-uurs afhaalautomaat

Geen tijd om te wachten op uw medicijnen in de apotheek? Uw medicijnen afhalen wanneer het u uitkomt? 24 uur per dag, 7 dagen per week!

De afhaalautomaat is eenvoudig te gebruiken. Zodra uw medicijnen klaarliggen krijgt u per sms een code naar uw mobiele telefoon die u nodig heeft om uw medicijnen af te halen. U krijgt dan 3 dagen de tijd om uw medicijnen uit de afhaalautomaat te halen.

Medicijnen die in de koelkast bewaard moeten worden, verpakkingen met een afmeting groter dan een schoenendoos kunnen niet afgehaald worden uit de afhaalautomaat en zullen voor u in de apotheek worden klaargelegd.

Wilt u zich aanmelden voor de 24-uurs afhaalautomaat? Klik dan hier.

Medicatieoverzicht

  • Wilt u een medicatieoverzicht voor uzelf aanvragen? U kunt dit in de apotheek aan de balie afhalen, hiervoor hoeft u van tevoren geen telefonisch contact op te nemen. Zorg er wel voor dat u een geldig ID-bewijs bij u heeft.
  • Komt u voor iemand anders een medicatieoverzicht afhalen? Dan dient u een machtiging, met toestemming van diegene, in de apotheek in te leveren.
  • Vanwege privacy versturen wij geen medicatieoverzicht per e-mail.

Herhaalservice

Gebruikt u medicijnen voor langere tijd en heeft u nog geen automatische herhaalservice? Neem dan contact met ons op via 0594-612126, stuur een mail naar info@apotheekgrootegast.nl of kom langs in de apotheek. Voor deze medicijnen hoeft u zelf geen recepten meer te regelen. Dat doen wij voor u. Dat bespaart u tijd en u hoeft ook niet bij te houden wanneer de medicijnen bijna op zijn. De huisarts en de apotheek zorgen er samen voor dat u uw herhaalmedicijnen op tijd heeft. Desgewenst krijgt u een bericht van ons zodra uw medicijnen klaarstaan voor afhalen of voor bezorgen.

Medicatierollen

Apotheek Grootegast kan uw medicijnen afleveren in medicatierollen, een systeem waarbij medicijnen per innametijdstip per dag verpakt worden. Ideaal voor als u veel medicijnen per dag moet slikken. Wilt u weten of u voor deze service in aanmerking komt of wilt u meer informatie, neemt u dan contact met ons via 0594-612126 of stuur een mail naar info@apotheekgrootegast.nl

Afhaallocatie Poiesz Opende

Woont u in Opende of in de omgeving en wilt u uw medicijnen dichterbij huis kunnen afhalen? Dat kan bij de servicebalie van supermarkt Poiesz in Opende. Wilt u hier gebruik van maken? Neem contact met ons op via 0594-612126 of stuur een mail naar info@apotheekgrootegast.nl

Bezorgservice

Laat uw gezondheid (tijdelijk) te wensen over? Hebt u daarbij speciale geneesmiddelen nodig? En kunt u niet zonder specifieke hulp- en verbandmiddelen? Apotheek Grootegast staat ook in moeilijke periodes graag voor u klaar! Als Apotheek Grootegast garanderen wij dat u uw genees- en/of hulpmiddelen op maat en tijdig krijgt geleverd en bieden wij u bovendien een optimale begeleiding. Uw gezondheid is onze drijfveer. Waar nodig zoeken wij in samenspraak met andere zorgverleners naar goede oplossingen voor specifieke problemen.

Bezorgtijden
Dagelijks van 13:00. tot 19:00 uur.

Wilt u gebruik maken van thuisbezorging van uw genees- en/of hulpmiddelen? Neem dan contact met ons op via 0594-612126 of info@apotheekgrootegast.nl. U kunt uw medicatie ook afhalen via de 24-uurs afhaalautomaat of bij afhaallocatie Poiesz Opende.

Openingstijden Apotheek Grootegast

Maandag t/m vrijdag: 8.00 - 17.30.
Zaterdag en zondag: gesloten.

Aangepaste openingstijden

***Op nationale feestdagen is de apotheek gesloten***
***Op 24 en 31 december (vallend op werkdagen) sluit de apotheek om 16.00 uur ***

Voor spoedgevallen kunt u na 17:30 uur, in het weekend en op feestdagen terecht bij:

Poliklinische apotheek Nij Smellinghe Poliklinische apotheek Martini
Bij ingang polikliniek, route 9 begane grond  In het Martini Ziekenhuis Groningen
Compagnonsplein 1    Van Swietenplein 1
9202NN Drachten  9728 NT Groningen
Tel: 0512-588870 Tel: 050-5245700

Merkloos medicijn: goed en goedkoper

Krijgt u bij de apotheek een ander doosje mee? Misschien is uw oude (merk)medicijn vervangen door een merkloos medicijn. Even goed, en goedkoper.

De fabrikant die een medicijn ‘uitvindt’ en ontwikkelt, heeft meestal ongeveer tien jaar het alleenrecht om dit medicijn te maken en verkopen. Dit alleenrecht heet ook wel ‘patent’. Tijdens deze periode kan de fabrikant de ontwikkelkosten terugverdienen. Het medicijn is dan in de handel onder de merknaam en wordt ook wel spécialité genoemd.

Als het patent is verlopen, mogen andere fabrikanten het medicijn ook maken. Zij kunnen het merkloze (ook wel: generieke) medicijn tegen een minder dure prijs aanbieden, omdat ze minder geld uit te hoeven geven aan onderzoek en ontwikkeling.

Omdat merkloze medicijnen minder duur zijn, stimuleren de overheid, zorgverzekeraars en apothekers het gebruik ervan.

Overheid controleert of merkloos medicijn net zo goed werkt

De overheid controleert of het merkloze medicijn net zo goed werkt als het origineel. En of het aan dezelfde eisen voldoet. Pas dan mogen patiënten het gebruiken.

De werkzame stof van een merkloos – generiek – medicijn is dezelfde als die van het merkmedicijn. Er kunnen wel andere hulpstoffen in zitten, zoals tarwezetmeel in plaats van maiszetmeel. Daar merkt de patiënt meestal niets van. In zeldzame gevallen kan een allergie of ernstige overgevoeligheid aanleiding zijn om een ander middel te gaan gebruiken. Hierover overlegt de apotheker altijd met de huisarts.

Een merkloos medicijn krijgt meestal de naam van de werkzame stof. Een voorbeeld: de werkzame stof in maagzuurremmer Nexium is esomeprazol. De merkloze variant van Nexium heet esomeprazol.

De merkloze varianten werken dus net zoals het origineel, maar zijn veel minder duur. Het voordeel is ook voor de patiënt: als de kosten binnen het eigen risico vallen, betaalt de patiënt minder.

Meestal bepaalt uw zorgverzekeraar welk medicijn u meekrijgt bij de apotheek. Dit noemen we het ‘preferente’ of voorkeursmedicijn. Meestal is het voorkeursmedicijn dat u meekrijgt bij uw apotheek merkloos. Ook als de arts de naam van het merkmedicijn op het recept heeft gezet. Uw apotheker beoordeelt altijd of het medicijn dat u meekrijgt – merk of merkloos – verantwoord is voor u, en overlegt zo nodig met uw arts.

De verzekeraar heeft over het voorkeursmedicijn afspraken gemaakt met de fabrikant. Andere merken worden niet (geheel) vergoed. Behalve wanneer het gebruik van het voorkeursmedicijn voor u niet medisch verantwoord is. Dit is bijvoorbeeld het geval als u allergisch bent voor een van de hulpstoffen.

Welk medicijn is aangewezen als voorkeursmiddel, verschilt per zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar kan na verloop van tijd ook van voorkeursmedicijn wisselen.

In sommige gevallen bepaalt uw apotheek welk merk u krijgt. Dit is bijvoorbeeld het geval als een medicijn niet onder het preferentiebeleid van de zorgverzekeraar valt. Er zijn ook enkele zorgverzekeraars die geen preferentiebeleid hebben.

Zelf kiezen voor merkmedicijn

Staat u erop toch het merkmedicijn te blijven gebruiken? Dat kan. Dit wordt echter alleen vergoed door uw zorgverzekeraar als er een duidelijke medische noodzaak is. Soms is het nodig hiervoor schriftelijk toestemming te krijgen van de zorgverzekeraar.

Als het merkmedicijn niet medisch noodzakelijk is, zal het niet worden vergoed. U moet het medicijn en de bijbehorende zorg dan zelf betalen.

Heeft u problemen met het gebruik van uw (merkloze) medicijn, of last van bijwerkingen? Overleg dan met uw apotheker of arts. Samen met u zoeken zij naar een oplossing.

Bron: apotheek.nl